Greenstep stöttar Löfbergs i etableringen på den finska marknaden

I samband med etableringen på den finska marknaden sökte kaffetillverkaren Löfbergs en samarbetspartner för att stödja personalhanteringen.

Löfbergs är ett svenskt kafferföretag som funnits i över 115 år. Företaget grundades av Anders Löfberg och hans bröder John och Josef år 1906 i Karlstad. Det lilla kafferosteriet har under de senaste hundra åren vuxit och internationaliserats, men dess kärnvärden – passionen för gott kaffe och kvalitet – är fortfarande de samma.

Familjeföretaget är särskilt känt för sitt mörkrostade kaffe som fått beröm för sin fylliga smak och höga kvalitet. Löfbergs produktutbud omfattar dock flera olika kaffesorter, varav många är certifierade. Det innebär att de uppfyller vissa kriterier för hållbar utveckling och ansvarstagande.

Hållbar utveckling har sedan starten varit central del av Löfbergs affärsverksamhet. Företaget har under åren utvecklat flera miljövänliga lösningar och man har bland annat minskat klimatpåverkan från produktionen genom att kontinuerligt öka andelen förnybart förpackningsmaterial. Löfbergs har också utvecklat programmet Next Generation Coffee, som säkerställer att bra kaffe är möjligt även i framtiden både för kaffeproducenter, miljön och konsumenterna.

Löfbergs har expanderat sin verksamhet internationellt och finns idag i flera länder. Företaget strävar ständigt efter att stärka sin position på nya marknader, såsom Finland, där verksamheten har växt kraftigt de senaste åren. Som stöttning för etableringen på den finska marknaden valdes Greenstep som HR-partner.

"Vårt behov av att ha någon form av HR person på plats var väldigt kritiskt för oss. För vår personal är ju faktiskt den viktigaste tillgången vi har" säger Kent Pettersson, Managing Director & CCO Market East på Löfbergs.

Gemensamma värderingar, hållbarhetssatsningar och flera andra likheter bolagen emellan var något som påverkade valet av partner och hittills har man varit väldigt nöjda.

"Jag tycker samarbetet har fungerat fantatiskt bra", sammanfattar Kent.