Rights & Brands uppgraderar sin ERP- och BI-lösning för att bli mer effektiva i framtiden

Katrin ohlander

Katrin Ohlander

Marketing Manager

R & B förmedlar licenser utifrån olika varumärken inom litteratur, konst och design som representeras av bolaget via ett agentupplägg.

Om Rights & Brands

Bolaget är en 360-byrå som tillser alla aspekter av karaktärsrepresentation och varumärkeshantering. Från förlagsverksamhet till PR och licensiering, alltid med story telling i fokus.

Rights & Brands har huvudkontor i Stockholm och lokala filialer i Helsingfors, Oslo, Tokyo och Hong Kong och grundades 2016 av nyckelpersoner från Moomin Characters och Bulls Presstjänst. Tillsammans kombinerar de båda bolaget över 70 års erfarenhet inom branschen och kanske är de mest kända för samarbetet med Fiskars/Arabia och den mumin-mugg som släppts löpande i nya tappningar. Sedan 2020 har licensverksamheten lyfts över till Rights & Brands

Logo Rights & Brands


Rights & Brands utsedd till nummer ett licensieringsagent i Europa!

I mars i år publicerade License Global sin Top Global Agents-rapport för 2022 – och Rights & Brands landade på en imponerande 16:e plats världen över och nummer ett i Europa! Rights & Brands fortsätter att vara en av de mest framgångsrika licensieringsbyråerna i världen och landar denna prestigefyllda plats i ett tufft lopp med kända konkurrenter.

Nu har Greenstep fått det stora förtroendet att hjälpa Rights & Brands med att effektivisera & automatisera sina interna och externa processer och har implementerat Netsuite, BI Book samt lön och redovisningstjänster. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete och positiv utveckling av verksamheten.

Arvid Jansson, CFO Rights & Brands

3 snabba frågor med Arvid Jansson, CFO på Rights & Brands:

Kan du berätta för oss om hur projektet har gått, hur den första tiden har varit?
Jag har aldrig tidigare varit inblandad i ett systemskifte och min erfarenhet är därmed begränsad, men givet att Rights & Brands påbörjade systemskiftet för mindre än ett halvår sedan känns det som att väldigt mycket har hänt sedan vi lanserade projektet. Vår verksamhet är ganska speciell i och med att vi arbetar med royalties varför vi har behövt utveckla många ”speciallösningar” för att lösa vissa frågeställningar och det upplever jag har gått väl.

Lanseringen av systemet skedde formellt för knappt två veckor sedan varför det dock är för tidigt att uttala sig om allt. Vissa barnsjukdomar har noterats men magkänslan är att projektet rullat på väldigt väl.

Vad är era förväntningar på resan vidare?
I och med att vi arbetar med royalties har vi med tidigare system haft vissa problem att hantera branschspecifika önskemål på ett optimalt sätt. Med Netsuite ser vi många möjligheter som kommer att förbättra vår interna kontroll samt våra externa processer mot kunder, leverantörer och det som vi i branschen kallar upphovsmän.

Hur har det varit så långt att jobba med GS?
Vi är generellt väldigt nöjda med samarbetet och har en längre historik med bolaget även om samarbetet inte legat på nuvarande nivå av arbetsvolym. Rights & Brands har haft nära kontakt med såväl grundare, VD och projektledare och känner stort engagemang och stor professionalitet i samtliga möten med Greenstep.

Under Netsuite-projektet har vi framför allt samarbetat nära en specifik projektledare och jag upplever att denne varit både positiv och problemlösningsorienterad genom hela projektet. Jag tror att denna ”allt är möjligt-attityd” bidrar till ett stort lugn hos Greensteps motparter (som sällan innehar samma expertis och därmed vill ha en varm hand att hålla i när det blåser).