Employee retention - Hur skapar man en arbetsplats där människor trivs och vill stanna kvar?
Medarbetare är ryggraden i varje framgångsrikt företag: Att skapa en arbetsplats där medarbetarna känner sig uppskattade och vill stanna kvar är avgörande för företag som vill lyckas på lång sikt. Därför är det viktigt att förstå personalens dynamik och förbättra organisationens välmående när man funderar på strategier för att behålla medarbetare och skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs.
Vad är Employee retention?
Employee retention, eller medarbetarretention, handlar om företagets förmåga att behålla anställda och anger den procentandel av medarbetarna som stannar kvar i en organisation under en viss tid. Det är motsatsen till det kanske mer välkända måttet personalomsättning, som handlar om den takt i vilken medarbetare lämnar en organisation och ersätts av nyanställda.
Varför är det så viktigt?
En låg kvarhållningsgrad kan vara dyrt och påverka produktivitet, arbetsmoral, företagskultur och arbetsgivarimage - och det är oftast ett tecken på att medarbetarna är missnöjda med något i företaget. I företag med låg kvarhållningsgrad är lösningen inte att snabbt fylla resursgapet med en nyanställd som kanske slutar under provperioden, utan att verkligen fokusera på varför.
De vanligaste orsakerna till att företag har svårt att behålla anställda är att värderingar, kultur eller arbetsrollen inte matchar. Det kan också vara brist på karriärutvecklingsmöjligheter, dåligt fungerande relationer mellan medarbetare och/eller ledare, brist på bra ledarskap generellt, löner eller lönestrukturer som inte är konkurrenskraftiga, bristande arbetsmiljö eller obalans mellan arbete och fritid.
Hur mäter man Employee retention?
För att förstå den aktuella nivån på medarbetarretentionen kan ett föreag ha nytta av data och trender. Rapportering i Excel kan i viss fall vara tillräckligt, men ett mer effektivt sätt att tracka både personalomsättning och medarbetarretention är att använda ett HRIS-system (Human Resource Information Systems).
Dessa system möjliggör centraliserad lagring och hantering av all HR-data, inklusive anställnings- och avslutningsdatum samt avgångsorsak. De skapar grundläggande HR-rapporter kring de viktigaste nyckeltalen och rapporteringsbehoven, men de saknar ofta mer omfattande analysmöjligheter som vissa mer avancerade analysverktyg erbjuder. Siffrorna säger dock bara halva sanningen - att förstå orsakerna till att människor stannar eller lämnar företaget gör att ni kan göra verklig skillnad.
Att genomföra avslutningsintervjuer är ett värdefullt sätt att samla in information om varför medarbetare slutar och vad som skulle ha fått dem att stanna kvar (om de är villiga att berätta det för er). Genom att analysera trender från intervjuerna kan man hitta gemensamma teman och områden som behöver förbättras. Men det är ändå ett ganska reaktivt sätt att utveckla en organisation.
Genom att integrera intervjuer med dem som stannat kvar i företaget som en del av strategin för medarbetarretention kan ni lära er mer om vad högpresterande medarbetare och nyckelpersoner gillar/inte gillar med sin roll och er organisation, långt innan de bestämmer sig för att byta jobb.
Hur kan ni förbättra ert företags förmåga att behålla anställda?
För att inte bara fokusera på vad som är viktigt för medarbetarna just nu kan det vara en god idé att utforma och implementera ett Employee Value Proposition (EVP) - ett sätt att skapa långsiktigt fokus kring följande faktorer: materiella erbjudanden, möjligheter att växa och utvecklas, en känsla av gemenskap och samhörighet samt sist men inte minst en känsla av målsättning och mening. Alla dessa faktorer har en betydande inverkan på hur man behåller sina medarbetare. Låt oss titta på dem ur olika synvinklar.
1. Satsa på rekrytering och en attraktiv arbetsgivarimage
Ett framgångsrikt företag behöver rätt talanger. Det är viktigt att säkerställa en smidig och respektfull rekryteringsprocess. Fokusera på att skapa en arbetsbeskrivning som matchar det faktiska jobbet och arbetsmiljön, samt på kulturell anpassning för att skapa ett önskat första intryck. Det första intrycket är otroligt viktigt, eftersom det varar länge och är svårt att ändra senare. Glöm heller inte bort arbetsgivarimagen: Era anställda är era mest effektiva ambassadörer, på gott och ont.
2. Förläng smekmånaden så mycket som möjligt
En nyanställd är oftast full av positiv energi och längtar efter att få komma igång, utmärka sig och göra nytta för företaget. För att säkerställa att personen snabbt kommer in i den nya rollen och att anpassningen till det nya teamet och företaget sker så smidigt som möjligt är det därför viktigt att ha en genomtänkt men rationell onboardingprocess. De valde er. Det är ett dyrt misstag att få dem att ångra det.
3. Fokusera på att bygga en positiv företagskultur och en gemenskap av likasinnade
Människor vill generellt känna gemenskap och vara en del av en grupp. Och det är upp till er hur ni främjar detta naturliga behov hos era medarbetare. Skapa däför en energigivande företagskultur där era anställda känner sig betrodda, uppskattade och sedda, och där kommunikationen är öppen och ärlig. Poängtera varför ni finns som organisation, ert syfte, och se till att alla medarbetare delar denna syn. Fira både stora och små framgångar som leder er mot gemensamma mål och som ger medarbetarna en känsla av mening.
Läs mer: How to build a positive work environment
4. Investera i bra ledarskap och en sund feedbackkultur
Det börjar på toppen. Företag med engagerade medarbetare har ledare som är ambitiösa, resultatinriktade men samtidigt humana och engagerade i organisationens långsiktiga framgång. Att investera i ledarskapsutveckling har en stark inverkan på företagskulturen och samtidigt på att behålla medarbetare. Det är också viktigt att ha en sund feedbackkultur där medarbetarna känner sig bekväma med att öppet uttrycka sina tankar och åsikter, samt vågar ta upp eventuella frågor långt innan de utvecklas till problem. Ännu viktigare är att visa medarbetarna att deras åsikter är viktiga genom att göra förändringar baserade på deras förslag och även tacka dem för det.
Läs mer: Förbättra dina ledaregenskaper med Greenstep Academy
5. Erbjud konkurrenskraftiga löner och förmåner
Att regelbundet se över och justera löner och förmåner är viktigt för att hållas konkurrenskraftig. Fundera på att erbjuda omfattande företagshälsovård, bonusmodeller och andra incitament samt andra förmåner som uppfyller marknadens krav. Det är kanske ingen dum idé att fråga de anställda vad de skulle uppskatta. Den grova marknadsstandarden är ganska lätt att få fram genom att fråga runt bland gamla kollegor, affärsbekanta, arbetsgivarorganisationer, släkt och vänner eller LinkedIn och andra sociala medier.
6. Tänk ”bättre” och bygg upp en bra talent management-process
Sträva efter att bli bättre, inte bäst. ”Bättre antyder en resa med ständiga förbättringar och får oss att känna att vi blir inbjudna att bidra med våra talanger och energier för att göra framsteg på den resan.” (S. Sinek, The Infinite Game). Talent management, eller talanghantering, säkerställer att medarbetarna har de färdigheter, resurser och det stöd som krävs för att de ska kunna prestera på topp i sina roller, vilket leder till bättre övergripande resultat och engagemang. Fokusera på att sätta upp mål och ha en kontinuerlig dialog om framstegen med fokus på medarbetarnas utveckling under hela året. Skapa en vision för långa anställningar genom att beskriva karriärmöjligheterna inom företaget. Medarbetarna känner att de har möjlighet att växa och utvecklas, vilket leder till högre grad av arbetstillfredsställelse och kvarhållning.
7. Möjliggör en bra work-life balance för medarbetarna
För att kunna skapa en bra balans mellan arbete och privatliv för medarbetarna måste organisationerna prioritera flexibilitet och stöd. Låt medarbetarna välja sina arbetstider eller arbeta på distans, om det är möjligt. Erbjud resurser för mental hälsa och välbefinnande och uppmuntra till regelbundna pauser under dagen. Dessutom kan man minska stressen avsevärt genom att främja en kultur som respekterar den personliga tiden, t.ex. genom att avråda från e-post och möten efter arbetstid.
Sammanfattningsvis är det tydligt att en lojal och nöjd personalstyrka är avgörande för ett framgångsrikt företag. Att förstå medarbetarnas behov, skapa en positiv arbetsmiljö och investera i professionell utveckling är alla viktiga faktorer som bidrar till att behålla medarbetarna.
I en värld där talang är en viktig konkurrensfördel bör vi satsa på att skapa arbetsplatser där människor känner sig uppskattade och motiverade att stanna kvar. Att investera i era medarbetare är att investera i er framtid.
Publicerad 09.01.2025