I den här utbildningen får ledare lära sig att hantera konflikter mellan medlemmar i arbetsgemenskapen på ett lösningsorienterat sätt. Samtidigt hjälper de oganisationen att lösa svåra situationer och skapa en starkare arbetsplatskultur.
Utbildningen ger ledarna mod att hantera olika konfliktsituationer, vilket ökar välmåendet och ger teammedlemmarna en känsla av trygghet i det dagliga arbetet. Med hjälp av lärdomarna från utbildningen kan ledarna skapa sitt eget förhållningssätt till konfliktsituationer i arbetsgemenskapen.
Utbildningens innehåll
- Konflikthanteringsprinciper: reparativ och lösningsorienterad
- Medlingsprocessen och hur man kommunicerar kring den
- Individuella diskussioner och frågeteknik
- Gemensam diskussion och överenskommelse
- Uppföljning
Så här ser upplägget ut:
- Inledande möte där vi klargör behoven och praktiska arrangemangen kring utbildningen
- 1 x 3h coaching. Eventuellt en extra session för att öva på hantering av konfliktsituationer.
- Coachningen genomförs på det sätt som kunden önskar, som ett fysiskt möte, helt på distans eller som ett hybridmöte.
- Utbildningsmaterial
- Insamling av feedback + analys av feedback
- Wrap up via teams.