Slipp spara papperskvitton – föreslår regeringen i nytt lagförslag

Lasse Bezala koneella

I juli i år förväntas en ny lag träda i kraft som innebär att företag ska slippa spara papperskvitton som har sparats digitalt. Här går vi igenom vad lagförslaget innebär och vilka möjligheter det ger.

Enligt regeringen läggs förslaget fram för att sänka företagens kostnader och öka deras konkurrenskraft. Eftersom det idag är möjligt att spara kvitton i digitalt format kan regelbördan för företag minskas.

Regeringen uppskattar att regelförändringen kan sänka företagens kostnader med 3,9 miljarder kronor per år.

Så länge måste papperskvitton sparas idag

Enligt nuvarande regler måste företag spara papperskvitton i tre år från utgången av det aktuella räkenskapsåret – även om kvittot har sparats digitalt. Det gäller även pappersfakturor och annat pappersmaterial med räkenskapsinformation.

Om papperskvittot inte har sparats digitalt måste det sparas i 7 år från utgången av det aktuella räkenskapsåret.

Detta händer om lagen går igenom

Det lagförslag som regeringen har presenterat innebär att papperskvitton ska kunna slängas så snart de har sparats digitalt. Hanteringen av kvitton kommer alltså att förenklas och bli mycket mer kostnadseffektivt.

Den nya lagen förväntas träda i kraft 1 juli 2024 och skulle enligt Greensteps Accounting Coach Therese Ohlander innebära en efterlängtad förändring inom redovisningsbranschen.

- Denna lagförändring är något som varit efterfrågat i branschen under många år. Att det nu kommit ett nytt lagförslag som möjliggör avlastning av arkivering och minskad hantering av fysiska papperskopior är ett första steg för att anpassa redovisningsbranschens lagar och regler till det moderna och digitaliserade arbetssätt som redan har krävs av branschen under lång tid. Det finns fler steg att ta för att regelverken ska komma ikapp redovisningsbranschens snabba utveckling, men detta lagförslag är ett fantastiskt steg framåt och ett tecken på att vi rör oss i rätt riktning, säger Therese.

Kvittohantering kan digitaliseras fullt ut

Många av våra kunder använder appen Bezala för kvittohantering, vilket innebär att stora delar av hanteringen digitaliseras och automatiseras. Med det nya lagförslaget kommer hanteringen kunna digitaliseras fullt ut. Goda nyheter för alla som hanterar och kvitton och reseräkningar!

Läs mer om hur du kan förenkla bokföringen med digital kvittohantering!